Kreativ dödsspiral när visionär VD försvinner

…så lyder rubriken i en artikel av Steve Blank om ledarskap i tidningen Chef (#1/17). Steve Ballmer misslyckades totalt då han visserligen ökade vinsten med över 100% från 9 miljarder till 22 miljarder i Microsoft när han tog över VD stolen 2000 från Bill Gates om man tänker långsiktig överlevnad.  (Källa tidningen Chef #1/17)


Varför då?
Jo den välutbildade och skickliga företagsledaren missade de fem viktigaste tekniktrenderna: 1-Sökmotorn, 2-smarta telefoner, 3-ny användning av media, 4-molnet och 5-mobila operativsystem. I slutet av 90-talet ägde Microsoft 95% av marknaden, 15 år senare hade Microsoft 1% av marknaden för mobila operativsystem. Orsaken är enligt Steve Blank att man missade att ta hänsyn till en förändrad omvärld och fokuserade allt kraft på sina vinstmaskiner Windows och Office. Nu är Microsoft mer än väl på banan igen med en ny VD 2014 som heter Sataya Nadella. Företaget har nu dels släppt en felfri Windowsversion och satsat på Azure och augmented reality etc. Steve Blanks säger att skillnaden mellan Bill Gates och Steve Ballmer var att Bill var en visionär med djupt intresse för produkterna medan Steve var mycket duktig på att verkställa en framgångsrik affärsmodell. (källa tidningen Chef #1/17)

Paradoxen är svårigheten att balansera vision med utförande. Man ser oerhört ofta hur familjeföretag som startats av en visionär växlar till nästa generation som är utförare av affärsmodellen där goda vinster hämtas hem. MEN alltför ofta missas att studera omvärlden och fortsätta innovera parallellt med exekverande av affärsmodellen. Ett VD byte från visionär till exekvering medför ofta en kreativ dödsspiral då kreativa medarbetare inte platsar i att genomföra en effektiv exekvering av affärsmodellen.

 Steve  Coley  (2009) beskriver en modell med 3 Innovationshorisonter som hjälper till att balanser exekvering med att faktiskt jobba strukturerat med Innovation.
Genom att anamma synsättet kan man erhålla en balans mellan att exekvera effektivt men samtidigt avsätta resurser för att jobba med innovation.

Ett annat eller kompletterande sätt att balansera exekvering och visionär ledning är genom en ambidextrous organisation. Ett exempel är där innovationsavdelningen byggs upp som ett eget stuprör som därmed inte ”smittas” av så här har vi aldrig gjort eller det här vill inte kunderna ha. Självklart är erfarenhetsutbyte vitalt men också möjligheten att testa, lyssna på och studera kunderna.

Slutligen är kreative goda idéer ett frö till innovation och hur skapas många idéer och hur väljer och tar man dem till en affärsnytta för företaget? Innovation händer inte av en slump, alla framgångsrika innovatörer har en strukturerad  process för att generera-sortera-bygga-kommersialisera sina idéer genom.

Vill du veta mer kom på frukostseminarie på Artivity 8 februari kl 8:00. Anmäl dig här!

/Niclas Claesson
niclas.claesson@hirequality.se

[rt_social_media_icons]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *